presentazione

Salve a tutti, mi chiamo Pier Luca e sono uno studente di Ingegneria Meccanica. Col tempo mi sto appassionando sempre di più al settore aerospaziale (tant’è che sto pensando seriamente di cambiare corso). Collaboro anche con un team di ragazzi di Ing. Aerospaziale con i quali partecipo ad una gara internazionale tra università. In particolare mi interessa ogni cosa riguardante i lanciatori e seguo con entusiasmo le missioni in corso e quelle future, con particolare attenzione su Marte. La mia cultura spaziale al momento non è chissà che vasta e questo forum è il luogo ideale dove imparare :grin:
Buona serata a tutti

Ben arrivato!

Benvenuto, in cosa consite la gara fra università?

La gara si chiama CanSat competition ( www.cansatcompetition.com ). E’ organizzata dalla AIAA, American Astronautical Society ed altri enti americani. La gara consiste nel progettare, realizzare ed infine lanciare a Burkett, Texas, il 10-12 giugno un CanSat ( ovvero un satellite lattina letteralmente :grin: ) che simulerà un rientro in atmosfera durante il quale dovrà soddisfare requisiti di missione che vanno dal comparare la velocità con un tubo di Pitot ed un GPS al dover planare ( quest’anno è un aliante) e scendere in una spirale di massimo 1 km di diametro in circa 2 minuti. Per completezza ti copio la descrizione generale della gara, così sono sicuro di non scordarmi nulla:

The 2016 mission simulates a sensor payload traveling through a planetary atmosphere sampling the atmospheric composition during flight.
The overall CanSat system is composed of two primary components, a science vehicle and a re-entry container that protects the vehicle during ascent, “near-apogee” deployment and initial re-entry/descent.
When deployed from the rocket the re-entry container shall descend with the vehicle secured in the container. Either the container shall release the vehicle or the science vehicle shall release itself from the container any time after deployment from the rocket. The intention of the container is to protect the science vehicle from the violent deployment and provide a more stable and less forceful release environment.
When the science vehicle is released from the container, it shall glide in a circular pattern with a diameter of no more than 1000 meters.
During flight, the glider science vehicle shall sample the air pressure and temperature at a rate of 1 sample per second and transmit the data to a ground station. Position data of the sample data shall also be recorded and included in the telemetry at the same rate. Speed of the glider shall be measured with a pitot tube and compared with GPS generated velocity data.
The glider science vehicle shall take a picture of the ground with the camera pointing at the ground when requested by the ground station judge. The imaging shall be initiated by a command sent from the ground station to the glider science vehicle. The images shall be recorded for retrieval after landing. Telemetry shall indicate the time the last command was received and the number of times the command was received.
When the science vehicle lands, transmission shall automatically stop and an audio beacon shall be activated automatically for recovery.

Spero sia esaustivo :smile:

ciao Pier Luca, benvenuto!

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