La Luna è proprietà di qualcuno?

Ragazzi mi stavo chiedendo: la Luna è di proprietà di qualche stato o potrà esserlo?

Si conosco per sommi capi un accordo firmato nel 1960 dalle Nazioni Unite secondo cui la Luna non è proprietà di nessuno e quindi a nessuna nazione sarebbe consentito di esigere la Luna come relativa propria proprietà.
Ma so anche che esiste un programma organizzato legalmente come azienda internazionale di affari (IBC), in cui viene costituita la Repubblica lunare ed autorizzata a funzionare e comerciare con 200 paesi fra cui: il Giappone, Russia, La Cina, India, Gran Bretagna, Australia, Francia, Germania, Paesi Bassi, La Svizzera, la Danimarca e la Svezia.
Questa “repubblica” avrebbe la responsabilità del guidare la pacifica occupazione ed esplorazione della Luna e l’amministrazione delle relative risorse, il governo della Repubblica lunare inoltre prevede la protezione e conservazione di determinati limiti (luoghi lunari compresi e la maggior parte di atterraggio montagne, valli ed altre caratteristiche uniche) mentre permetterà ad ogni individuo delle proprietà in determinate zone. Saranno posti in vendita circa il 2% della terra lunare totale disponibile.

Allora mi domando: di chi veramente sarà la Luna?

Ed i resti lasciari dalle missioni lunari americane che fine faranno?
Io li vedrei bene come museo perenne dell’esplorazione umana.
Che ne pensate?

La luna è degli innamorati.

Di quel poco che ho letto (e capito), il problema della “proprietà della luna” è estremamente complesso e riguarda la politica, l’economia, l’ecologia, la scienza, la corsa agli armamenti ecc…
Credo sia logico inoltre estendere queste problematiche anche agli altri oggetti del cielo: altri pianeti, satelliti, asteroidi, stelle ecc.

E’ tutt’ora un problema insoluto.

La luna è degli innamorati.

:grinning: Bella questa!!!

Assolutamente no (risposta alla tua domanda)

Anzi, negli anni 60 le Nazioni Unite si mossero per tutelare la Luna, ed in generale, gli oggetti appartenenti allo spazio interplanetario, dalle possibili rivendicazioni territoriali di qualunque naziona della Terra, così come di qualunque organizzazione privata, commerciale e non.

Vi fu un primo accordo, entrato in vigore il 10 ottobre 1967, chiatato “Treaty On Principles Governing The Activities Of States In The Exploration And Use Of Outer Space, Including The Moon And Other Celestial Bodies” .

Il trattato fu rivisto ed ampliato circa 12 anni dopo, e ratificato da tutti gli stati membri dell’ONU nel 1979. Questo trattato è tutt’ora in vigore.

Eccone il testo.

Resolution 34/68. Agreement Governing the Activities of States on the Moon and Other Celestial Bodies

The General Assembly,

United Nations logo

Reaffirming the importance of international cooperation in the field of the exploration and peaceful uses of outer space, including the moon and other celestial bodies, and of promoting the rule of law in this field of human endeavour,

Recalling its resolution 27779 (XXVI) of 29 November 1971, in which it requested the Committee on the Peaceful Uses of Outer Space and its Legal Sub-Committee to consider the question of the elaboration of a draft international treaty concerning the moon, as well as its resolutions 2915 (XXVII) of 9 November 1972, 3182 (XXVIII) of 18 December 1973, 3234 (XXIX) of 12 November 1974, 3388 (XXX) of 18 November 1975, 31/8 of 8 November 1976, 32/196 A of 20 December 1977 and 33/16 of 10 November 1978, in which it, inter alia, encouraged the elaboration of the draft treaty relating to the moon,

Recalling, in particular, that in resolution 33/16 it endorsed the recommendation of the Committee on the Peaceful Uses of Outer Space that the Legal Sub-Committee at its eighteenth session should continue as a matter of priority its efforts to complete the draft treaty relating to the moon,

Having considered the relevant part of the report of the Committee on the Peaceful Uses of Outer Space, in particular paragraphs 62, 63 and 65,

Noting with satisfaction that the Committee on the Peaceful Uses of Outer Space, on the basis of the deliberations and recommendations of the Legal Sub-Committee, has completed the text of the draft Agreement Governing the Activities of States on the Moon and Other Celestial Bodies,

Having considered the text of the draft Agreement Governing the Activities of States on the Moon and Other Celestial Bodies,

  1. Commends the Agreement Governing the Activities of States the text of which is annexed to the present resolution;

  2. Requests the Secretary-General to open the Agreement for signature and ratification at the earliest possible date;

  3. Expresses its hope for the widest possible adherence to this Agreement.

89th plenary meeting, 5 December 1979
Annex
Agreement Governing the Activities of States
on the Moon and Other Celestial Bodies

The States Parties to this Agreement,

Noting the achievements of States in the exploration and use of the moon and other celestial bodies,

Recognizing that the moon, as a natural satellite of the earth, has an important role to play in the exploration of outer space,

Determined to promote on the basis of equality the further development of co-operation among States in the exploration and use of the moon and other celestial bodies,

Desiring to prevent the moon from becoming an area of international conflict,

Bearing in mind the benefits which may be derived from the exploitation of the natural resources of the moon and other celestial bodies,

Recalling the Treaty on Principles Governing the Activities of States in the Exploration and Use of Outer Space, including the Moon and Other Celestial Bodies, the Agreement on the Rescue of Astronauts, the Return of Astronauts and the Return of Objects Launched into Outer Space, the Convention on International Liability for Damage Caused by Space Objects, and the Convention on Registration of Objects Launched into Outer Space,

Taking into account the need to define and develop the provisions of these international instruments in relation to the moon and other celestial bodies, having regard to further progress in the exploration and use of outer space,

Have agreed on the following:
Article 1

  1. The provisions of this Agreement relating to the moon shall also apply to other celestial bodies within the solar system, other than the earth, except in so far as specific legal norms enter into force with respect to any of these celestial bodies.

  2. For the purposes of this Agreement reference to the moon shall include orbits around or other trajectories to or around it.

  3. This Agreement does not apply to extraterrestrial materials which reach the surface of the earth by natural means.
    Article 2

All activities on the moon, including its exploration and use, shall be carried out in accordance with international law, in particular the Charter of the United Nations, and taking into account the Declaration on Principles of International Law concerning Friendly Relations and Co-operation among States in accordance with the Charter of the United Nations, adopted by the General Assembly on 24 October 1970, in the interests of maintaining international peace and security and promoting international co-operation and mutual understanding, and with due regard to the corresponding interests of all other States Parties.
Article 3

  1. The moon shall be used by all States Parties exclusively for peaceful purposes.

  2. Any threat or use of force or any other hostile act or threat of hostile act on the moon is prohibited. It is likewise prohibited to use the moon in order to commit any such act or to engage in any such threat in relation to the earth, the moon, spacecraft, the personnel of spacecraft or man-made space objects.

  3. States Parties shall not place in orbit around or other trajectory to or around the moon objects carrying nuclear weapons or any other kinds of weapons of mass destruction or place or use such weapons on or in the moon.

  4. The establishment of military bases, installation and fortifications, the testing of any type of weapons and the conduct of military manoeuvres on the moon shall be forbidden. The use of military personnel for scientific research or for any other peaceful purposes shall not be prohibited. The use of any equipment or facility necessary for peaceful exploration and use of the moon shall also not be prohibited.
    Article 4

  5. The exploration and use of the moon shall be the province of all mankind and shall be carried out for the benefit and in the interests of all countries, irrespective of their degree of economic or scientific development. Due regard shall be paid to the interests of present and future generations as well as to the need to promote higher standards of living and conditions of economic and social progress and development in accordance with the Charter of the United Nations.

  6. States Parties shall be guided by the principle of co-operation and mutual assistance in all their activities concerning the exploration and use of the moon. International co-operation in pursuance of this Agreement should be as wide as possible and may take place on a multilateral basis, on a bilateral basis or through international intergovernmental organizations.
    Article 5

  7. State Parties shall inform the Secretary-General of the United Nations as well as the public and the international scientific community, to the greatest extent feasible and practicable, of their activities concerned with the exploration and use of the moon. Information on the time, purposes, locations, orbital parameters and duration shall be given in respect of each mission to the moon as soon as possible after launching, while information on the results of each mission, including scientific results, shall be furnished upon completion of the mission. In the case of a mission lasting more than thirty days, information on conduct of the mission, including any scientific results, shall be given periodically at thirty days’ intervals. For missions lasting more than six months, only significant additions to such information need be reported thereafter.

  8. If a State Party becomes aware that another State Party plans to operate simultaneously in the same area of or in the same orbit around or trajectory to or around the moon, it shall promptly inform the other State of the timing of and plans for its own operations.

  9. In carrying out activities under this Agreement, States Parties shall promptly inform the Secretary-General, as well as the public and the international scientific community, of any phenomena they discover in outer space, including the moon, which could endanger human life or health, as well as of any indication of organic life.
    Article 6

  10. There shall be freedom of scientific investigation on the moon by all States Parties without discrimination of any kind, on the basis of equality and in accordance with international law.

  11. In carrying out scientific investigations and in furtherance of the provisions of this Agreement, the States Parties shall have the right to collect on and remove from the moon samples of its mineral and other substances. Such samples shall remain at the disposal of those States Parties which caused them to be collected and may be used by them for scientific purposes. States Parties shall have regard to the desirability of making a portion of such samples available to other interested States Parties and the international scientific community for scientific investigation. States Parties may in the course of scientific investigations also use mineral and other substances of the moon in quantities appropriate for the support of their missions.

  12. States Parties agree on the desirability of exchanging scientific and other personnel on expeditions to or installations on the moon to the greatest extent feasible and practicable.
    Article 7

  13. In exploring and using the moon, States Parties shall take measures to prevent the disruption of the existing balance of its environment whether by introducing adverse changes in that environment, by its harmful contamination through the introduction of extra-environmental matter or otherwise. States Parties shall also take measures to avoid harmfully affecting the environment of the earth through the introduction of extraterrestrial matter or otherwise.

  14. States Parties shall inform the Secretary-General of the United Nations of the measures being adopted by them in accordance with paragraph 1 of this article and shall also, to the maximum extent feasible, notify him in advance of all placements by them of radio-active materials on the moon and of the purposes of such placements.

  15. States Parties shall report to other States Parties and to the Secretary-General concerning areas of the moon having special scientific interest in order that, without prejudice to the rights of other States Parties, consideration may be given to the designation of such areas as international scientific preserves for which special protective arrangements are to be agreed upon in consultation with the competent bodies of the United Nations.
    Article 8

  16. States Parties may pursue their activities in the exploration and use of the moon anywhere on or below its surface, subject to the provisions of this Agreement.

  17. For these purposes States Parties may, in particular:

(a) Land their space objects on the moon and launch them from the moon;

(b) Place their personnel, space vehicles, equipment, facilities, stations and installations anywhere on or below the surface of the moon.

Personnel, space vehicles, equipment, facilities, stations and installations may move or be moved freely over or below the surface of the moon.

  1. Activities of States Parties in accordance with paragraphs 1 and 2 of this article shall not interfere with the activities of other States Parties on the moon. Where such interference may occur, the States Parties concerned shall undertake consultations in accordance with article 15, paragraphs 2 and 3 of this Agreement.
    Article 9

  2. States Parties may establish manned and unmanned stations on the moon. A State Party establishing a station shall use only that area which is required for the needs of the station and shall immediately inform the Secretary-General of the United Nations of the location and purposes of that station. Subsequently, at annual intervals that State shall likewise inform the Secretary-General whether the station continues in use and whether its purposes have changed.

  3. Stations shall be installed in such a manner that they do not impede the free access to all areas of the moon by personnel, vehicles and equipment of other States Parties conducting activities on the moon in accordance with the provisions of this Agreement or of article I of the Treaty on Principles Governing the Activities of States in the Exploration and Use of Outer Space, including the Moon and Other Celestial Bodies.
    Article 10

  4. States Parties shall adopt all practicable measures to safeguard the life and health of persons on the moon. For this purpose they shall regard any person on the moon as an astronaut within the meaning of article V of the Treaty on Principles Governing the Activities of States in the Exploration and Use of Outer Space, including the Moon and Other Celestial Bodies and as part of the personnel of a spacecraft within the meaning of the Agreement on the Rescue of Astronauts, the Return of Astronauts and the Return of Objects Launched into Outer Space.

  5. States Parties shall offer shelter in their stations, installations, vehicles and other facilities to persons in distress on the moon.
    Article 11

  6. The moon and its natural resources are the common heritage of mankind, which finds its expression in the provisions of this Agreement and in particular in paragraph 5 of this article.

  7. The moon is not subject to national appropriation by any claim of sovereignty, by means of use or occupation, or by any other means.

  8. Neither the surface nor the subsurface of the moon, nor any part thereof or natural resources in place, shall become property of any State, international intergovernmental or non-governmental organization, national organization or non-governmental entity or of any natural person. The placement of personnel, space vehicles, equipment, facilities, stations and installations on or below the surface of the moon, including structures connected with its surface or subsurface, shall not create a right of ownership over the surface or the subsurface of the moon or any areas thereof. The foregoing provisions are without prejudice to the international regime referred to in paragraph 5 of this article.

  9. States Parties have the right to exploration and use of the moon without discrimination of any kind, on a basis of equality and in accordance with international law and the terms of this Agreement.

  10. States Parties to this Agreement hereby undertake to establish an international regime, including appropriate procedures, to govern the exploitation of the natural resources of the moon as such exploitation is about to become feasible. This provision shall be implemented in accordance with article 18 of this Agreement.

  11. In order to facilitate the establishment of the international regime referred to in paragraph 5 of this article, States Parties shall inform the Secretary-General of the United Nations as well as the public and the international scientific community, to the greatest extent feasible and practicable, of any natural resources they may discover on the moon.

  12. The main purposes of the international regime to be established shall include:

(a) The orderly and safe development of the natural resources of the moon;

(b) The rational management of those resources;

(c) The expansion of opportunities in the use of those resources;

(d) An equitable sharing by all States Parties in the benefits derived from those resources, whereby the interests and needs of the developing countries, as well as the efforts of those countries which have contributed either directly - or indirectly to the exploration of the moon, shall be given special consideration.

  1. All the activities with respect to the natural resources of the moon shall be carried out in a manner compatible with the purposes specified in paragraph 7 of this article and the provisions of article 6, paragraph 2, of this Agreement.
    Article 12

  2. States Parties shall retain jurisdiction and control over their personnel, vehicles, equipment, facilities, stations and installations on the moon. The ownership of space vehicles, equipment, facilities, stations and installations shall not be affected by their presence on the moon.

  3. Vehicles, installations and equipment or their component parts found in places other than their intended location shall be dealt with in accordance with article 5 of the Agreement on Rescue of Astronauts, the Return of Astronauts and the Return of Objects Launched into Outer Space.

  4. In the event of an emergency involving a threat to human life, States Parties may use the equipment, vehicles, installations, facilities or supplies of other States Parties on the moon. Prompt notification of such use shall be made to the Secretary-General of the United Nations or the State Party concerned.
    Article 13

A State Party which learns of the crash landing, forced landing or other unintended landing on the moon of a space object, or its component parts, that were not launched by it, shall promptly inform the launching State Party and the Secretary-General of the United Nations.
Article 14

  1. States Parties to this Agreement shall bear international responsibility for national activities on the moon, whether such activities are carried on by governmental agencies or by non-governmental entities, and for assuring that national activities are carried out in conformity with the provisions set forth in this Agreement. States Parties shall ensure that non-governmental entities under their jurisdiction shall engage in activities on the moon only under the authority and continuing supervision of the appropriate State Party.

  2. States Parties recognize that detailed arrangements concerning liability for damage caused on the moon, in addition to the provisions of the Treaty on Principles Governing the Activities of States in the Exploration and Use of Outer Space, including the Moon and Other Celestial Bodies and the Convention on International Liability for Damage Caused by Space Objects, may become necessary as a result of more extensive activities on the moon. Any such arrangements shall be elaborated in accordance with the procedure provided for in article 18 of this Agreement.
    Article 15

  3. Each State Party may assure itself that the activities of other States Parties in the exploration and use of the moon are compatible with the provisions of this Agreement. To this end, all space vehicles, equipment, facilities, stations and installations on the moon shall be open to other States Parties. Such States Parties shall give reasonable advance notice of a projected visit, in order that appropriate consultations may be held and that maximum precautions may be taken to assure safety and to avoid interference with normal operations in the facility to be visited. In pursuance of this article, any State Party may act on its own behalf or with the full or partial assistance of any other State Party or through appropriate international procedures within the framework of the United Nations and in accordance with the Charter.

  4. A State Party which has reason to believe that another State Party is not fulfilling the obligations incumbent upon it pursuant to this Agreement or that another State Party is interfering with the rights which the former State has under this Agreement may request consultations with that State Party. A State Party receiving such a request shall enter into such consultations without delay. Any other State Party which requests to do so shall be entitled to take part in the consultations. Each State Party participating in such consultations shall seek a mutually acceptable resolution of any controversy and shall bear in mind the rights and interests of all States Parties. The Secretary-General of the United Nations shall be informed of the results of the consultations and shall transmit the information received to all States Parties concerned.

  5. If the consultations do not lead to a mutually acceptable settlement which has due regard for the rights and interests of all States Parties, the parties concerned shall take all measures to settle the dispute by other peaceful means of their choice appropriate to the circumstances and the nature of the dispute. If difficulties arise in connection with the opening of consultations or if consultations do not lead to a mutually acceptable settlement, any State Party may seek the assistance of the Secretary-General, without seeking the consent of any other State Party concerned, in order to resolve the controversy. A State Party which does not maintain diplomatic relations with another State Party concerned shall participate in such consultations, at its choice, either itself or through another State Party or the Secretary-General as intermediary.
    Article 16

With the exception of articles 17 to 21, references in this Agreement to States shall be deemed to apply to any international intergovernmental organization which conducts space activities if the organization declares its acceptance of the rights and obligations provided for in this Agreement and if a majority of the States members of the organization are States Parties to this Agreement and to the Treaty on Principles Governing the Activities of States in the Exploration and Use of Outer Space, including the Moon and Other Celestial Bodies. States members of any such organization which are States Parties to this Agreement shall take all appropriate steps to ensure that the organization makes a declaration in accordance with the provisions of this article.
Article 17

Any State Party to this Agreement may propose amendments to the Agreement. Amendments shall enter into force for each State Party to the Agreement accepting the amendments upon their acceptance by a majority of the States Parties to the Agreement and thereafter for each remaining State Party to the Agreement on the date of acceptance by it.
Article 18

Ten years after the entry into force of this Agreement, the question of the review of the Agreement shall be included in the provisional agenda of the General Assembly of the United Nations in order to consider, in the light of past application of the Agreement, whether it requires revision. However, at any time after the Agreement has been in force for five years, the Secretary-General of the United Nations, as depositary, shall, at the request of one third of the States Parties to the Agreement and with the concurrence of the majority of the States Parties, convene a conference of the States Parties to review this Agreement. A review conference shall also consider the question of the implementation of the provisions of article 11, paragraph 5, on the basis of the principle referred to in paragraph 1 of that article and taking into account in particular any relevant technological developments.
Article 19

  1. This Agreement shall be open for signature by all States at United Nations Headquarters in New York.

  2. This Agreement shall be subject to ratification by signatory States. Any State which does not sign this Agreement before its entry into force in accordance with paragraph 3 of this article may accede to it at any time. Instruments of ratification or accession shall be deposited with the Secretary-General of the United Nations.

  3. This Agreement shall enter into force on the thirtieth day following the date of deposit of the fifth instrument of ratification.

  4. For each State depositing its instrument of ratification or accession after the entry into force of this Agreement, it shall enter into force on the thirtieth day following the date of deposit of any such instrument.

  5. The Secretary-General shall promptly inform all signatory and acceding States of the date of each signature, the date of deposit of each instrument of ratification or accession to this Agreement, the date of its entry into force and other notices.
    Article 20

Any State Party to this Agreement may give notice of its withdrawal from the Agreement one year after its entry into force by written notification to the Secretary-General of the United Nations. Such withdrawal shall take effect one year from the date of receipt of this notification.
Article 21

The original of this Agreement, of which the Arabic, Chinese, English, French, Russian and Spanish texts are equally authentic, shall be deposited with the Secretary-General of the united Nations, who shall send certified copies thereof to all signatory and acceding States.

In witness whereof the undersigned, being duly authorized thereto by their respective Governments, have signed this Agreement, opened for signature at New York on the fifth day of December one thousand nine hundred and seventy-nine.

Mi sembra quasi superfluo aggiungere che la fantomatica “Repubblica della Luna”, così come qualsiasi altra iniziativa pseudo commercial - politica, è per dirlo finemente, una stupidata. 8)

Ed i resti lasciati dalle missioni lunari americane che fine faranno? Io li vedrei bene come museo perenne dell'esplorazione umana. Che ne pensate?

Attendo una risposta allora all’altro quesito.
Anche se non credo che le cose siano così facili come il trattato tende a sottolineare!
Io della Cina non mi fido!

Io della Cina non mi fido!

Ho pensato anche io la stessa cosa ,tuttavia la Luna non e una provincia “ribelle”( come viene definita Taiwan) e difficilmente potrebbe permettersi di fare una cosa del genere .

Anni fa sul mensile " RIVISTA AERONAUTICA" pubblicarono un bell’articolo che riguardava proprio le leggi approvate dalle varie nazioni , riguardanti gli altri corpi celesti del sistema solare.
Pur se ora tutto viene rispettato, non bisogna dimenticare che un domani potrebbe succedere quello che è già successo con l’esplorazione del nuovo mondo.
Iniziarono delle guerre per stabilire proprietà e rendersi indipendenti dalle nazioni d’origine.
E’ una ruota (spaziale ) che gira.

Ed i resti lasciati dalle missioni lunari americane che fine faranno? Io li vedrei bene come museo perenne dell'esplorazione umana. Che ne pensate?

Attendo una risposta allora all’altro quesito.
Anche se non credo che le cose siano così facili come il trattato tende a sottolineare!
Io della Cina non mi fido!

Beh, Lady Vampire, io non so sinceramente dirti cosa ci riserva il futuro, ma di certo, mentre sono convinto che Taiwan verrà “incorporata”, economicamente se non politicamente, per la Luna questa ipotesi mi pare inverosimile.
Combattere una guerra con stati tanto potenti condurrebbe tutti i contendenti sulla via della mutua distruzione.
Oggi le guerre si fanno solo quando si è convinti di dominare l’avversario, mentre con la Cina farebbero molto, molto più effetto delle ritorsioni economiche, che potrebbero tagliare le gambe dell’atleta asiatico in piena corsa.
Se davvero nascesse una “corsa” allo sfruttamento delle risorse lunari, beh, credo avverrà attraverso una “spartizione” programmata a tavolino, con “fette” proporzionali alla forza espressa durante le trattative.
Del resto, sia Cina che USA sono membri del consiglio di sicurezza dell’ONU, quindi ciò che è stato scritto è anche modificabile per assecondare i voleri delle maggiori potenze mondiali, in modo perfettamente legale, in seno appunto all’ONU.

Vorrei ricordare a tutti che la Cina NON HA MAI sottoscritto alcun trattato riguardante lo sfruttamento a fini commerciali dello Spazio. Luna compresa e al primo posto.

E la politica spaziale del governo cinese, e’ volta proprio al raggiungimento dell’indipendenza mineraria ed energetica dal resto del mondo.

Vi ricordo anche che, benche’ si possa credere il contrario, la CINA e’ una potenza aerospaziale (a differenza dell’europa), in quanto ha effettuato gia’ 2 voli con uomini a bordo e tecnologia di propria fabbricazione.

E nel mondo, paradossalmente, e’ l’unica nazione che puo’ avere qualche possibilita’ di colonizzare la Luna.

Cio’ che ci riserva il futuro dipende dai governi occidentali.
Se Stai Uniti ed Europa comprenderanno cosa significa realmente la Luna, allora forse vedremo decine di basi minerarie sulla superficie selenica. Altrimenti ne vedremo poche, e tutte con la bandiera cinese che ci sventola sopra.

Vi ricordo anche che le risorse minerarie primarie sulla Terra stanno diventando sempre piu’ costose e tra 20-25 anni potrebbe essere impossibile alimentare i reattori nucleari ad uranio. Questo significa, oltre alla crisi petrolifera e del gas metano che raggiungeranno il loro culmine tra 5-10 anni con prezzi al barile (di petrolio) di 150-200 $, che qualunque trattato di qualunque natura potra’ esser violato per il bene dell’umanita’.

Ai ritmi attuali di crescita demografica ed industriale, lo sfruttamento minerario della Luna e dello spazio in generare, saranno OBBLIGATORI tra non piu’ di 50-100 anni!

E questo singnifica aver raggiunto gia’ una buona capacita’ di permanenza per lunghi periodi nello spazio.

Ai ritmi attuali di crescita demografica ed industriale, lo sfruttamento minerario della Luna e dello spazio in generare, saranno OBBLIGATORI tra non piu' di 50-100 anni!

Non credo nello sfruttamento minerario della Luna a cosi’ breve termine. Al momento le materie prime non sono tanto scarse da rendere conveniente sfruttare altre fonti. Esiste una crisi energetica (di cui stiamo vedendo solo i prodromi), ma non si risolvera’ con i reattori a elio-3, la cui tecnologia non e’ nemmeno sulla carta, e non sara’ pronta prima di una cinquantina d’anni. Questo sempre che si investa in ricerca sulla fusione, cosa che nessuno fa ai livelli che sarebbero auspicabili.
Per quanto riguarda la crisi demografica sono ormai anni che si e’ notata un’inversione di tendenza. La popolazione mondiale continua a crescere, ma non velocemente come trent’anni fa e probabilmente finira’ per stabilizzarsi verso la decina di milardi di individui.
E’ anche mia opinione che non sarebbe molto “etico” iniziare a depredare il sistema solare dopo avere portato allo stremo le risorse del nostro pianeta. Organismi che si comportano cosi’ il dizionario li chiama “parassiti”

E' anche mia opinione che non sarebbe molto "etico" iniziare a depredare il sistema solare dopo avere portato allo stremo le risorse del nostro pianeta. Organismi che si comportano cosi' il dizionario li chiama "parassiti"

Quindi Paolo ne convieni che è meglio andare a scavare sulla Luna o gli asteroidi piuttosto che distruggere (come stiamo ben facendo) l’unico pianeta abitabile del Sistema Solare?
Se depredare il Sistema Solare può aiutarci a preservare la Terra io sono favorevole.

Paolo, non per contraddirti in toto, ma potresti avere fonti inesatte riguardo i temi affrontati.

I proogetti dei reattori a fusione ci sono, almeno sulla carta, ma la tecnologia non puo’ essere verificata per l’estrema carenza di materiale, l’Elio-3 appunto, presente sulla Terra. Infatti questo materiale viene creato in laboratorio e se non erro se ne produce al massimo qualche milligrammo ogni anno!
Poi c’e’ il problema “politico-economico”, ovvero, alcune lobby sono maggiormente interessate ad altri tipi di reattori, come ITER, tanto che sono riuscite a convincere l’opinone pubblica e diversi stati dell’assoluta fattibilita’ del progetto. Ed ITER, se non erro, e’ stato finanziato con 3000 miliardi di euro nei prossimi 15 anni. E sempre ITER, con questi 3000 miliardi euro, teoricamente dovrebbe dimostrare solo la fattibilita’ teorica di cio’ che e’ stato progettato, senza produrre neanche 1 Watt di potenza elettrica.
A mio avviso e’ un vero spreco di denaro, anche in relazione al fatto che molti scienziati affermano l’assoluto NON FUNZIONAMENTO del suddetto reattore. Cioe’, gia’ in fase di progettazione, si sa che non potra’ funzionare, a meno di alcuni, per ora improbabili, salti tecnologici.
L’Elio-3 e’ presente sulla Luna e lo sfruttamento di questo elemento non causerebbe danni “ambientali”, sempre che si possa parlare di “ambiente” riferendosi alla Luna.

Per quanto riguarda le materie minerarie primarie, e’ normale che in molti affermino o siano convinti della loro abbondanza. Ma andando ad informarsi bene, si evince che le produzioni mondiali dei principali minerali diminuiscono ed il loro costo aumenta.
Non voglio dire, comunque, che i minerali cesseranno di esistere e cioe’ che non li troveremo piu’, questo no, ma sara’ estremamente costoso estrarli dalla Terra che si preferira’ andare sulla Luna e nello Spazio in generale perche’ meno costoso!

Per quanto riguarda il problema energetico, chi vuol sapere, sa benissimo che l’Idrogeno non potra’ mai soppiantare il petrolio. Infatti non basterebbero i 480 (mi pare) reattori nucleari ATTIVI nel mondo per produrre l’idrogeno per autotrazione da impiegare nell’arco di un solo anno solare nei soli Stati Uniti.
E a questo va aggiunto che la disponibilita’ del carbone, dell’Uranio, del petrolio (che si stima essere circa il 25-30% di quello fino ad oggi stimato) e del gas metano, diminuiscono a ritmi vertiginosi a fronte di un’aumento altrettanto vertiginoso del loro costo di estrazione.

Per quanto riguarda lo sfruttamento minerario del Sistema Solare e l’etica sui riferirsi nel prossimo secolo, va fatto notare che non si possono ignorare gli “allarmi” che in molti, ormai, ed in piu’ settori, lanciano da qualche anno. Possono sembrare inutili allarmismi, ma le cose stanno cosi’:

  1. la produzione agricola in molti paesi e’ inferiore ai consumi annui (l’europa importa una valanga di tonnellate di cereali)

  2. un buon 50% di quel 11% di terre emerse non e’, al momento, sfruttabile per fini agricoli. Ed il restante 50% puo’ produrre risorse agricole per non piu’ del 70% dell’attuale popolazione mondiale (~6.4 mld)

  3. petrolio, carbone e altre risorse energetiche cesseranno di essere economicamente sfruttabili entro un decennio circa.

  4. l’uso dell’uranio diminuira’ per l’insufficienza e l’elevato costo dello stesso. Inoltre la costruzione di nuove e piu’ efficienti centrali nucleari richiede non meno di 10-15 anni!

  5. il clima sta cambiando e presto alcune zone attualmente altamente demografiche saranno difficilemnte “abitabili” per via dell’estremizzazione degli eventi meteorologici. Nela zona del Nord Europa le temperature invernali potrebbero raggiungere sempre piu’ spesso i -40°C costringendo le popolazioni locali ad un’uso sempre piu’ massivo dell’energia per riscaldamento. Nelle zone “temperate”, invece, piogge e urgagani causeranno sempre piu’ spesso devastanti distruzioni di strutture e raccolti.

  6. l’acqua potabile e’ un problema che si sta acuendo. Il totale della disponibilita’ sulla superficie terrestre e’ molto maggiore della quantita’ richiesta per la popolazione mondiale, ma la distribuzione della stessa e’ altamente discontinua. Nelle zone in via di sviluppo manca ed in quelle gia’ sviluppate ce ne sta troppa!

Potrei continuare, ma credo sia necessario affrontare un problema per volta!

E la domanda che ti pongo e’ la seguente:

  • E’ preferibile limitare lo sviluppo della razza umana pur di salvaguardare un Sistema Solare che prima o poi bisognera’ sfruttare…
    … oppure sfruttare il Sistema Solare per limitare quanto piu’ possibile la distruzione del nostro UNICO pianeta abitabile?

E bada bene che non ci saranno alternative. O si esce dalla “culla” nella quale viviamo, oppure qualcuno non dovra’ crescere!

Su questo tema Bernardo mi trovi perfettamente daccordo!
Prima iniziamo a muoverci nella direzione dello sfruttamento delle risorse che ci offre il Sistema Solare e prima potremo migliorare le condizioni del pianeta sul quale viviamo… Quindi vai con le miniere sulla Luna (per il momento…)! In fondo credo che le capacità tecniche ci siano già adesso.

Le capacita’ di sfruttare la Luna per fini commerciali c’erano gia’ negli anni d’oro dell’astronautica.
Politiche e strategie a mio avviso “sbagliate”, pero’, hanno sempre impedito agli scienziati e alle industrie interessate di poter studiare cio’ che le grandi missioni Apollo hanno riportato sulla Terra.

Di tutti i kg (mi sembra… ricordo il 7 e che erano tanti ma non ricordo quanti di preciso…, Dario o Zamb. forse lo sanno meglio) di regolite e rocce lunari riportate sulla Terra, solo pochissimi granni sono stati distribuiti agli scienziati, tanto che era quasi impensabile effettuare ricerche e studi completi sulla loro composizione chimica.

E fino a quando queste politiche e queste pseudo strategie avranno il loro spazio, mai e poi mai si potranno sviluppare appieno le tecnologie per realizzare degli ambienti abitabili sulla Luna.

Potremmo pero’ analizzare quali sono le “priorita’” per una possibile colonizzazione del nostro satellite naturale e cosi’ potremmo scoprire che:

A) energia elettrica: la si puo’ produrre con i pannelli solari. Nei pressi del Polo Sud ci sono alcune zone dove il sole batte sempre…24 ore su 24!

B) riscaldamento degli ambienti: il sole puo’ essere utilizzato per riscaldare gli ambienti. Costruendoli in piccoli crateri e ricoprendoli di regolite (da 2 ai 4 metri), si ha un’ottimo isolamento termico e la temperatura interna resterebbe piu’ o meno costante

C) impatto di micrometeore: come sopra, uno strato di regolite dello spessore di alcuni metri, renderebbe la colonia abbastanza sicura da impatti di micrometeore (fino ad 1 cm). La realizzazione di strutture interrate ad elevata profondita’ o l’uso dei “tubi lavici” come involucro naturale per la colonia, aumenterebbero la sicurezza passiva della colonia stessa. I tubi di lava migliori si dovrebbero trovare sui 35 metri di profondita’ ed alcuni affiorano anche all’interno di qualche cratere.

D) spazioporto: l’uso di uno spazioporto adeguato all’atterraggio e al decollo continuo di navette, e’ quanto di piu’ “facile” si possa creare. Utilizzando degli specchi mobili, magari posti in orbita geostazionaria (o come si chiama), permetterebbe la “vetrificazione” della superficie lunare precedentemente livellata. In questo modo non si avrebbe piu’ il “polverone” creato dai motori delle navette.

E) il decollo delle navette dalla supericie lunare puo’ essere facilitata, riducendone il costo di lancio, mediante l’uso di “rail-gun” elettromagnetiche. La navetta verrebbe accelerata su una monorotaia da un campo elettromagnetico e “sparata” nello spazio senza far uso di carburante.

F) il trasporto delle merci: utilizzando il sistema di cui al punto E), si puo’ ipotizzare (facilmente) un trasporto completamente automatizzato dei minerali estratti dalla Luna alla Terra. L’uso di navette automatizzate e sistemi robotizzati, eventualmente teleguidati, faciliterebbe e renderebbe possibile lo sfruttamento minerario del nostro satellite naturale.

G) l’ossigeno per la pressurizzazione dei locali nei quali ospitare gli astronauti-minatori, verrebbe estratto dalla regolite semplicemente riscaldandola con un raggio del sole “concentrato” e/o utilizzando eventuali reagenti chimici. Il tutto e’ estremamente semplice ed e’ stato ampiamente dimostrato come “fattibile” da almeno 20 anni!

H) l’idrogeno da utilizzare nel viaggio tra l’orbita terrestre e quella lunare puo’ essere “estratto” dal fondo del cratere Aitken, al polo sud. Le quantita’ presenti, anche se eventualmente minime, sono piu’ che sufficienti a trovare un’alternativa.

I) Benche’ in molto vogliano affermare e sostenere il contrario, l’uso dell’Elio-3 per la produzione di energia elettrica all’interno di reattori a fusione nucleare, e’ ampiamente dimostrato a livello teorico. La reazione Elio-3 - Deuterio, e’ sicuramente molto piu’ semplice da controllare e richiederebbe strutture (reattore) molto meno complesse rispetto ai progetti alternativi.

L) in Giappone c’e’ una societa’ che da anni studia, sperimenta e prepara progetti (e soldi) per realizzare una colonia autosufficiente sulla superficie Lunare.

Per ora mi fermo e aspetto i commenti!

Purtoppo queste cose le leggevo sul libro di O’Neil “Colonie Umane nello Spazio” del 1978 ma per il momento sono rimaste soltanto sulla carta. Quello di nuovo che invece sembra emergere adesso è un interesse “REALE” da parte di nazioni quali la Cina in crescita economica esponenziale e quindi alla ricerca di nuove fonti energetiche e di materiali.
Vedremo.

Io sono convinto da sempre che la Luna deve diventare un polo industriale ,minerario ,scentifico ,astronomico e tutte le missioni verso il sistema solare dovrebbero essere lanciate da li .Purtroppo non sene fatto piu niente dopo l’Apollo ,sono in tanti (privati)che vorebbero sfruttare la Luna ma ancora e troppo costoso andarci ,la Cina a mio parere vuole andare sulla Luna piu per un motivo propagandistico che per sfruttare l’Elio-3 .

Vedo che abbiamo idee completamente diverse. Io continuo a pensare che

  1. prima di sfruttare le risorse del sistema solare dovremmo imparare a gestire al meglio quelle (limitate) del nostro pianeta
  2. pensare a reattori all’elio-3 senza avere dimostrato la possibilita’ pratica di generare elettricita’ coi reattori a fusione “convenzionali” sia mettere il proverbiale carro davanti ai buoi

senza contare che lo sfruttamento delle riserve “extraterrestri” aumenterebbe ancora piu’ il divario tra primo e terzo mondo

Ed ITER, se non erro, e' stato finanziato con 3000 miliardi di euro nei prossimi 15 anni.

Tutte le fonti che ho sotto mano parlano di 10 miliardi di euro

Vedo che abbiamo idee completamente diverse. Io continuo a pensare che
  1. prima di sfruttare le risorse del sistema solare dovremmo imparare a gestire al meglio quelle (limitate) del nostro pianeta
  2. pensare a reattori all’elio-3 senza avere dimostrato la possibilita’ pratica di generare elettricita’ coi reattori a fusione “convenzionali” sia mettere il proverbiale carro davanti ai buoi

senza contare che lo sfruttamento delle riserve “extraterrestri” aumenterebbe ancora piu’ il divario tra primo e terzo mondo

Premesso che sono d’accordo sulla questione di dover impiegare in maniera sostenibile le risorse del nostro pianeta, ritengo però opportuno se non necessario pensare al futuro della nostra razza, cercando fin da ora di studiare come poter ricavare e sfruttare le risorse che anche il Sistema Solare ci può mettere a disposizione.
Se effettivamente i reattori all’elio-3 sono così lontani da venire forse per ora sarebbe meglio sfruttare fonti energetiche alternative o sviluppare quelle che sono già in fase avanzata di studio.
Allo stato attuale però, vedo solo paesi ricchi che sfruttano e abusano delle risorse naturali lasciando ai paesi poveri le briciole.