Endevour inizia il viaggio verso la rampa con un paio di problemini

Anche con un piccolo ritardo di 3 ore il rollout dello Shuttle dovrebbe essere in corso in queste ore, con un tempo di percorrenza per l’arrivo in rampa di circa 7 ore.
Nelle ultime ore prima della partenza si sono verificati un paio di problemi, il primo è un lieve danno alla copertura dell’ET in fase di retrazione delle piattaforme mobili del VAB, non dovrebbe essere un problema sia per la piccola dimensione sia perchè era veramente il primo nella vita di quell’ET, si provvederà in rampa ad una eventuale riparazione.
Il secondo invece potrebbe essere un po’ più serio riguardante i SRB, e il sistema elettrico, durante l’Ignition Sep PIC Test, sia il Fire 1 che il Fire 2 sono falliti dovendo interrompere i test sabato notte. Si ripeteranno ancora dopo una serie di test compiuta all’impianto elettrico domenica.

Rollout rimandato alle 10:00 PM EDT di oggi a causa di probabile maltempo nell’ultima fase del viaggio.
Il rinvio non avrà ripercussioni sulla tabella di marcia.

Per avere le idee un po’ più chiare sul problema inserisco la descrizione presa dal “reference manual”:

[i]"SRB ignition can occur only when a manual lock pin from each SRB safe and arm device has been removed. The ground crew removes the pin during prelaunch activities. At T minus five minutes, the SRB safe and arm device is rotated to the arm position. The solid rocket motor ignition commands are issued when the three SSMEs are at or above 90-percent rated thrust, no SSME fail and/or SRB ignition PIC low voltage is indicated and there are no holds from the LPS.

The solid rocket motor ignition commands are sent by the orbiter computers through the MECs to the safe and arm device NSDs in each SRB. A PIC single-channel capacitor discharge device controls the firing of each pyrotechnic device. Three signals must be present simultaneously for the PIC to generate the pyro firing output. These signals- arm, fire 1 and fire 2-originate in the orbiter general- purpose computers and are transmitted to the MECs. The MECs reformat them to 28-volt dc signals for the PICs. The arm signal charges the PIC capacitor to 40 volts dc (minimum of 20 volts dc).

The fire 2 commands cause the redundant NSDs to fire through a thin barrier seal down a flame tunnel. This ignites a pyro booster charge, which is retained in the safe and arm device behind a perforated plate. The booster charge ignites the propellant in the igniter initiator; and combustion products of this propellant ignite the solid rocket motor initiator, which fires down the length of the solid rocket motor igniting the solid rocket motor propellant. "[/i]
https://spaceflight.nasa.gov/shuttle/reference/shutref/srb/ignition.html