procede la costruzione del nuovo dimostratore tecnologico della NASA per un aereo supersonico a basso impatto sonoro
costruito Lockheed Martin per la NASA, lo X-59 è un aeroplano monoposto in grado di volare a Mach 1,42 (circa 1.513 km/h) e ad una quota di circa 16,8 km e dovrebbe essere completato entro il 2021
il 2022 di X-59 comincia con lo spostamento dagli stabilimenti di Lockheed Martin in California a quelli in Texas dove verranno effettuati i test a terra
molto interessante questo progetto, mi piacerebbe sapere se hanno già diffuso rendering/studi per una sua futura applicazione in ambito civile.
Da questo articolo se ne parla in termini vaghi:
“The long slender design, the wing, the T-tail, all these surfaces that make it low-boom may look strange today, but in the future, everybody will recognize those salient features as a low-boom airplane,” Davidson said.
And that is one of the many goals of the project: To use the X-59 as a test bed that will feed the design of future supersonic civilian aircraft. “Our airplane is not a design that would be directly used for a commercial vehicle but if the demonstrator shows that our design process worked, then you could apply it to a bigger vehicle that you could use to fly people around,” Brandon said.
Notizia di fine agosto, durante dei test statici si sono verificati dei problemi
The issue arose during “structural-coupling” tests, which involve evaluation of “aero-servo elasticity”, Brandon adds. Aero-servo elasticity refers to the complex interaction between flexible aircraft structures, aerodynamic forces and advanced flight-control systems.
“Recent X-59 system testing did identify an unexpected response related to the flight controls, which is now being addressed before proceeding with further systems testing,” says Lockheed Martin Skunk Works.
Per forza: il pilota non ha il finestrino davanti, guarda uno schermo (si spera in diretta ) come nello Spirit of St. Louis
Con tutti gli incidenti causati da problemi con la strumentazione credo i piloti siano contenti che l’X-59 sia solo un dimostratore e non un modello d’uso!