Conflitto in Ucraina e sue ripercussioni sullo spazio

Notizia secondo me interessante.

tl;dr: AFP ha visionato un documento che attesta l’acquisto da parte di una società controllata dal fu Prigozhin di due satelliti cinesi e della fornitura di immagini.

According to a contract seen by AFP written in English and Russian and signed on November 15, 2022, the company Beijing Yunze Technology Co Ltd sold two high resolution observation satellites belonging to the Chinese space giant Chang Guang Satellite Technology (CGST) to Nika-Frut, a company then part of Prigozhin’s commercial empire.

The over $30 million (235 million yuan) price was for the satellites themselves and additional services.

The contract also provides for the provision of images on demand, which allowed Wagner to obtain satellite pictures both of Ukraine and areas in Africa where its mercenaries were active including Libya, Sudan, Central African Republic and Mali, the European security source told AFP, asking not to be named.

Mi chiedo - dall’articolo non riesco a capirlo - se i cinesi abbiano effettivamente venduto i satelliti (mi pare poco plausibile e 30 milioni sembra comunque una cifra troppo bassa) o non piuttosto il diritto d’uso per un qualche periodo di tempo.

Un’altra cosa interessante è che le immagini sono state utilizzate anche durante l’ammutinamento e seguente “marcia su Mosca” della Wagner.

According to this source, Wagner even ordered images of Russian territory at the end of May 2023, all along the route between the Ukrainian border and Moscow that was seized by Wagner’s forces at the end of June, during the brief mutiny.

Ai tempi si disse che tanto il governo degli Stati Uniti che quello Russo conoscessero in anticipo l’operazione di Prigozhin, chissà se questo non è stato uno dei canali attraverso cui è filtrata l’informazione.

In ogni caso gli USA erano a conoscenza dei rapporti tra Prigozhin e l’azienda cinese, che infatti è finita nella lista delle imprese sotto sanzione.

The supply of Chinese satellite data to Wagner appears already known for Washington, with the US Commerce Department, based on a decision of a multi-department commission, announcing on February 24 it would be adding Beijing Yunze Co. Technology to its sanctions list, as well as the satellite image broker Head Aerospace Technology.

1 Mi Piace